söndag 24 augusti 2008

Vetebullar recept 2

Mängden vetemjöl till detta recpet är ej angivet. Man får "gå på känn" helt enkelt.

Degsmeten:

1/2 l mjölk (eller vatten & torrmjölk)
1/2 tsk salt
50 g jäst.

Ljumma mjölken med saltet.

Smula ner jästen i en bunke och häll över mjölken.

Tillsätt 1/2 dl strösocker. Tillsätt vetemjöl så att du får en lös degsmet som påminner om tjockvälling.Låt jäsa en kvart.

Blanda sedan ner:

150 g rumstempererat margarin
1 rågad tesked kardemumma
1 ägg
drygt 1 dl socker
Vetemjöl.

Jäs i 15-30 min. Gör fyllningen under tiden.

1 hg margarin
1 dl socker
1 dl mandelmassa+ ev hackad mandel eller krossade mariekex

Blanda samman till en slät massa. Kavla ut degen tunt. Bred ut fyllningen. Rulla ihop och skär till bullar.

Låt bullarna jäsa ytterligare 30 min.

Grädda i mitten av ugnen i 200 °C i ca 6-8 min.

1 kommentar:

Lotta sa...

Det ska jag pröva, men jag håller mig nog till riktigt smör.